tisdag 17 november 2009

Leeeeeeedig eller nåt...

Idag är jag ledig tillsammans med Alma och det enda jag tänker göra (som jag håller på med nu) är att tvätta. Känner mig fryssen och trött.

En liten fråga:
Varför ska alltid mina lediga dagar gå åt till att städa, fixa och dona när "ingen annan" använder sina lediga dagar till det...

Anlednigen till att jag tvättar nu är för att jag helt enkelt måste annars har jag inga rena kläder och för att tvättunnan svämmade över.

Det skulle vara så underbart skönt att nån gång bara få känna sig ledig. För även om jag idag inte tänker göra många knop så hänger ju alla måsten över mig. Jag måste ju egentligen dammsuga, plocka undan i köket, dammtorka, byta sängkläderna och allmänt plocka överallt... Och eftersom mannen i mitt liv har lååååångt ifrån samma krav som mig på hur ett hus ska se ut så är det väl bara mig själv det drabbar när jag inte städar... eller?! Suck va drygt!!! Undrar om det där med rotavdrag är nåt att fundera på... Det roliga är ju att jag antagligen helt enkelt skulle plocka undan innan städfirman ens hinner komma för annars skulle jag bara oroa mig för vad dom tänkte om vårt lortiga hem (ironiskt jag vet, men sån är jag). Jag är ju sån som får ångest om nån kommer oanmäld och hälsar på om jag inte får tid på mig att hinna städa innan. Nu är det ju så att jag har slappnat av något sen Alma föddes men det beror mest på att jag skulle bli galen annars. Jag hinner verkligen inte hålla efter i den takt jag egentligen vill. Jobbar 9.45-20.15 de flesta vardagarna och så helg på det och de få dagar jag är ledig så vill man ju hinna göra nåt roligt, umgås med vänner, kvalitetstid med Alma, mm. Sen måste man städa, plocka undan, tvätta och allt det där andra också... Det tar liksom aldrig slut!

Vad gör man?
Hur gör man?
Hur håller man sig frisk i kålan?
Hur får man "nån" att städa frivilligt?
Hjälp!!!

2 kommentarer:

Anna sa...

Man måste inte alls städa, det går bra att kisa och låtsas att man inte ser.
För övrigt tycker jag inte att den som har störst renlighetskrav ska behöva städa ihjäl sig, samtidigt så vet ju han att om han inte städar så gör ju du det och då slipper han.
Har du läst Familjens projektledare säger upp sig? Gör det annars! :D

Kram Anna (Ma)

Camilla med C sa...

Vilket bra tips =)
Kramkram