onsdag 27 april 2011

Matångest

Såg ett avsnitt av Oprah idag och det skulle jag aldrig ha gjort...
Avsnittet handlade om köttindustrin och hur ofantligt stor mängd djur som slaktas bara för att vi ska få kött på matbordet. De visade ifrån ett utav USA´s största och "djurvänligaste" slakteri där det slaktade 4500 kor på löpande band per dag. Jag kunde inte hållar tårarna borta och då var det som sagt ett utav de bra slakterien. De pratade även om att alla borde bli mer som veganer eller att åtminståne ha en köttfri dag i veckan.
Jag håller på att bli galen av att behöva tänka på allt dåligt som MAT innebär. Man ska inte äta lightprodukter, man ska inte äta tillsatser och konserveringsmedel, man ska bara äta lokaodlat eller ekologiskt, man ska vara vegan för miljöns skull, man ska inte äta kolhydrater eller socker.

Vad fan ska man äta då???

Är man dessutom väldigt överviktig som mig så är det inte lätt att veta vad man ska göra när alla olika dieter dra åt så olika håll. Viktväktarna är ju inte bra heller om man är sockerberoende eftersom man där ska äta allt men inte alltid som är mer eller mindre deras slogan.

Vad ska jag äta för att må bra?

Ska jag äta överhuvudtaget??

Blir galen och får ångest när jag är på affären och måste välja oekologiskt bara för att det ekologiska alternativet är för dyrt... mammaledigheten gör att ekonomin är mycket begränsad just nu.
Hjälp!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej hej Camilla! Helena Halldén här. :) Jag har precis hittat till din blogg och den verkar ju helbra! :) Ville bara säga att jag håller med dig. MAN BLIR TOKIG PÅ ALLT SOM HAR MED MAT ATT GÖRA!!! Och jag orkar inte läsa på alla förpackningar när jag handlar! Kan inte nån bara öppna en matbutik som heter "Bra mat" så kan man börja handla där. Skulle definitivt inte bry mig om att det var lite dyrare bara jag slapp lägga energi på att syna förpackningar! :O Kram!

Camilla med C sa...

Håller helt med dig Helena!!! Vi får nog öppna en sån butik själva :-)
Kram